Складові елементи для високовольтної енергетики

Високовольтними вважають комунікації електропередач для передачі змінної напруги номіналом від 1 кВт. Такі лінії, що є зазвичай повітряними, являють собою  багатокомпонентну конструкцію. Наприклад, в електромонтажних роботах широко застосовується кабель ВВГ. Кабель має мідні або алюмінієві провідники, що забезпечують хорошу провідність електрики.

Про основні групи деталей ЛЕП можна прочитати далі.

Складові елементи для високовольтної енергетики

Ізолятори

Ізолятори, залежно від величини напруги на магістралях, бувають штирові або підвісні. За допомогою цих елементів кріплять провідники до опор. Вони забезпечують ізоляцію дротів від заземлених частин системи. За матеріалом ізолятори бувають порцеляновим, із гартованого скла або полімерними.

Штировий тип використовують для обладнання комунікації з напругою до 35 кВт. Підвісний варіант є механічно більш міцнішим. Його застосовують для монтажу ЛЕП з напругою від 35 кВт.

До ізоляторів також кріплять роз’єднувачі. Ці пристосування складаються з фіксованих та рухомих контактів. Для забезпечення вмикання та відключення електричного ланцюга в умовах відсутності навантаження струму використовують роз’єднувач РЛНДз, доповнений заземлювачем.

Кількість необхідних ізоляторів визначають, враховуючи кілька моментів:

  • показники напруги лінії;
  • висоту траси над рівнем моря;
  • необхідну стійкість до блискавки;
  • кліматичні та інші фактори довкілля, що зумовлюють вологість, забрудненість повітря тощо.

Дроти, арматура й траверси

Електричні дроти різної структури, матеріалів та товщини потрібні для забезпечення трансляції електроструму. Як правило, високовольтні ЛЕП обладнуються провідниками самонесучими ізольованими (СІП) або неізольованими зі сталево-алюмінієвого сплаву (АС).

Для кріплення дротів і тросів до опор та ізоляторів використовується арматура лінійного типу. Розрізняють багато видів лінійної апаратури, в тому числі такі пристрої:

  • затискачі підтримуючого й натяжного типу;
  • з’єднувачі;
  • деталі для зчеплення;
  • захисні кільця й роги;
  • дистанційні розпірки;
  • гасильники вібрації. 

Траверси використовують, щоб не допустити контакту дротів між собою та і іншими складовими опорних конструкцій.

Опори

Опори забезпечують утримання провідників високовольтних ЛЕП. Вони також утримують грозозахисні троси на необхідній відстані від поверхні ґрунту та між собою.

Габарити та вага опор залежить від величин напруги повітряних комунікацій. Чим вольтаж вищий, тим більшою має бути висота й вага цих елементів, тим довшими повинні бути їх траверси.

Опори бувають різними за призначенням. Їх виготовляють із різних матеріалів. Відрізняються ці елементи і за конструкцією.

За призначенням вони бувають чотирьох видів:

  • анкерними, в тому числі кінцевими та кутовими;
  • проміжними;
  • перехідними;
  • спеціальними – вони можуть бути відгалужувальними, транспозиційними, противітровими та перехресними.

Анкерний тип, що забезпечує постійний натяг провідників ЛЕП, здатен витримувати значні навантаження. На початку та в кінці комунікацій монтують анкерні опори кінцеві, а кутові встановлюють у зонах вигинів електромагістралі.

Мета проміжних опор – утримувати проводи на прямих ділянках ЛЕП між анкерними опорами.

У випадку проходження магістралі через великі природні або інженерні об’єкти застосовуються опори перехідні. Такими перешкодами може бути водойма, яр, міст або підвісна канатна дорога.

Колись опори виготовляли тільки з дерева. Згодом їх почали робити зі сталі, залізобетону й алюмінію. Віднедавна для виготовлення опор застосовують армований пластик та композитні матеріали.

Конструкція цих елементів може бути одно-, двох- або багатоланцюговою. Вона відповідає кількості паралельних ліній.